Jaką rolę pełnią pasy klinowe w motoryzacji?

Chociaż nie widać tego na pierwszy rzut oka, pasy klinowe mają bardzo złożoną budowę. Posiadają zbrojenie, warstwę trącą oraz powłokę chroniącą przed uszkodzeniami. Rdzeń wykonany jest z włókna szklanego lub Aramidu, a kolejne warstwy pasa z kauczuku, gumy i tkaniny. Na koniec wszystko to zostaje owinięte zawulkanizowaną taśmą płócienną. Każdy element jest niezbędny do zapewnienia paskowi odpowiedniej giętkości, a jednocześnie odporności na ścieranie i wysoką temperaturę.


A skąd wzięła się nazwa „pasek klinowy”? Nawiązuje ona do trapezowego przekroju pasa, którego część zewnętrzna jest zawsze szersza od wewnętrznej. Dzięki temu dopasowuje się on do kół pasowych, posiadających stosowne wgłębienia. Uniemożliwia to wypadnięcie paska, o ile oczywiście będzie on odpowiednio napięty. Ale od tego mamy we współczesnych samochodach automatyczne napinacze.

 

Co robią pasy klinowe i dlaczego należy je wymieniać?

Wiemy już, jak zbudowane są pasy klinowe. Wiemy też, że rozciągnięte są na na kołach pasowych. Przejdźmy więc do tego, jaka właściwie jest ich rola. Otóż po tym, jak pas wprawiony zostanie w ruch , przekazuje on napęd wspomnianym kołom pasowym, które połączone są z poszczególnymi podzespołami pomocniczymi pojazdu lub urządzenia. Bez sprawnego pasa klinowego nie ma więc mowy o prawidłowym funkcjonowaniu.

Dlatego tak ważne jest zwracanie uwagi na stan paska klinowego. W przypadku nawet niewielkiego uszkodzenia lub choćby zabrudzenia olejem silnikowy, należy pasek jak najszybciej wymienić. Pęknięcie paska może nagle unieruchomić nasze urządzenie lub samochód, z czym wiąże się szereg kłopotów, czasem bardzo kosztownych. Kłopotów, których moglibyśmy uniknąć nie wydając dużych pieniędzy, bo paski klinowe nie są przecież drogi. Zatem nawet jeśli uszkodzeń jeszcze nie widać, warto wymienić zużyty pasek co trzy, cztery lata.