telefon  +48 12 410-56-00    email  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.     

Jak dobrać odpowiednie koło pasowe? 

Koło pasowe jest głównym elementem przekładni pasowej, który stanowi o integralności całego mechanizmu. Dobiera się je na podstawie szczegółowej analizy dotyczącej możliwości zastosowania różnego rodzaju pasów. Koło dobrze współpracujące z całym systemem sprawi, że urządzenie będzie działało bezawaryjnie przez długi czas.

Jakie są rodzaje kół pasowych? 

Koła pasowe dzieli się na kilka rodzajów. Pod względem zakładania pasa na wał napędzający maszynę wyróżnia się koła czynne lub bierne. W zależności od tego, jaki pas będzie do nich założony, stosuje się koła:

  • gładkie,
  • zębate,
  • z pojedynczym rowkiem,
  • wielorowkowe.

Koła gładkie współpracują wraz z pasami jednolitymi. Pozostałe rodzaje używa się w połączeniu z pasami klinowymi, wielorowkowymi i zębatymi. Koła do pasów klinowych, zębatych i wielorowkowych składają się z wieńca, piasty oraz ramion lub tarczy. Z zewnątrz znajdują się podłużne rowki lub zęby. Są to najczęściej stosowane rodzaje kół. Można je używać pod tuleje Taper Lock. Koła wielorowkowe pozwalają na przenoszenie dużych prędkości. Doskonale sprawdzają się w zastosowaniu z pasami klinowymi i wielorowkowymi typu „J”, „PK”, „PL” i „PM”,  używanymi m.in. w przenośnikach rolkowych i taśmowych, prasach oraz szlifierkach.

Główne parametry doboru kół pasowych 

Dobór koła pasowego należy poprzeć także kilkoma innymi czynnikami. Na wstępie trzeba określić, jak będzie przenoszony napęd i jakie mają być jego obciążenia. Istotna jest przede wszystkim prędkość obrotów danego koła, która zależy od szybkości ruchu wału korbowego silnika. Jest ona zależna m.in. od średnicy koła. Niedopasowanie prędkości grozi powstawaniem wibracji i zniszczeniem poszczególnych elementów układu. Średnice obydwu kół i wynikła z nich prędkość wpływają na przełożenie przekładni, czyli ilość obrotów wału napędzającego do obrotów wału napędzanego. Moc układu zależy od przenoszonego obciążenia, a więc momentu obrotowego wykonywanego przez koło. Liczy się ją poprzez pomnożenie siły i długości ramienia w ruchu obrotowym.

Cena czy jakość? 

Jest to odwieczny dylemat przy zakupie części mechanicznych. Użycie niskiej jakości materiałów może wpłynąć na szybsze zużycie i większe prawdopodobieństwo awarii, lecz konsumentów kusi niska cena. Trzeba samodzielnie oszacować, czy zakup koła pasowego odpowiedniej jakości będzie bardziej opłacalny niż ewentualna naprawa układu napędowego. Koło musi być tak wykonane, by przyjmowało określone obciążenia. Szczegóły dotyczące kół pasowych można znaleźć w karcie technicznej maszyny. W ten sposób sprawdzi się, jakiego rodzaju części nie narażą urządzenia na zniszczenie. Producent powinien także zawrzeć informacje dotyczące tego, kiedy trzeba dokonywać przeglądów i jakie zabiegi konserwacyjne zwiększą żywotność układu.