telefon  +48 12 410-56-00    email  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.     

Gdzie stosuje się pasy klinowe szerokoprofilowe?

Większość urządzeń mechanicznych wyposażonych w silnik spalinowy lub elektryczny wymaga zastosowania odpowiedniej przekładni, która nie tylko pomoże w dopasowaniu momentu obrotowego i ilości obrotów do potrzeb, ale często także dostarczającej energię mechaniczną do dalej położonych elementów. Rozwiązaniem, które pozwala na uzyskanie niewielkich rozmiarów, niskiej masy oraz wysokiej efektywności pracy przy znikomym hałasie będzie wykorzystanie kół z pasami klinowymi. Są użyteczne z uwagi na swoje znakomite parametry pracy, prostą budowę i niską awaryjność. Przekonajmy się, gdzie sprawdzą się szerokoprofilowe pasy klinowe oraz zobaczmy, co można dzięki nim zyskać.

Co daje stosowanie pasów klinowych szerokoprofilowych?

Pasy klinowe szerokoprofilowe nadają się znakomicie do przenoszenia wysokiego momentu obrotowego oraz wówczas, gdy przekładania ma przenosić wysokie obciążania. Ich cechą wyróżniającą jest inna geometria profilu niż w przypadku rozwiązań standardowych. W pasach szerokoprofilowych stosunek wysokości do szerokości podziałowej wynosi między 0,5 a 0,3, natomiast stosunek szerokości grzbietu do wysokości od 2 do 3. Wysokość pasa jest mierzona między jego dolną a górną powierzchnią, natomiast szerokość podziałowa jest mierzoną na wysokości, na jakiej znajduje się kord, czyli na ogół w 4/5 jego wysokości albo ustalana na podstawie szerokości grzbietu.

Gdzie i jak można wykorzystywać pasy klinowe szerokoprofilowe?

Pasy klinowe szerokoprofilowe mogą być wykorzystywane w różnych typach przekładni. Wersje uzębione często znajdują zastosowanie w przekładaniach bezstopniowych, czyli tzw. wariatorach. Pozwalają one na uzyskiwanie zmiennego przełożenia w zależności od aktualnych potrzeb za sprawą zbliżania lub oddalania od siebie stożkowych powierzchni tworzących koło pasowe. Ponieważ zmieniająca się średnica opasania oznacza inne zagięcie pasa, w jego strukturze wykonuje się specjalne wcięcia, które zapewniają konieczną elastyczność oraz odpowiednie doleganie do powierzchni. Pasy tego typu mogą być potrzebne zarówno w pojazdach z automatycznymi skrzyniami biegów, jak i w różnych elementach roboczych maszyn i urządzeń.